Naar content

“Compacte Hollandse club met internationale allure”

Bram Kaashoek is Strategy Consultant bij Wolters Kluwer. Hij doet onderzoeken, verkenningen en analyses waarmee de directie goed onderbouwde strategische besluiten kan nemen. De projecten die uit de strategie voortkomen, bijvoorbeeld over nieuwe prijsmodellen en Open Access-beleid, volgt hij op de voet. Veel van deze projecten zijn gericht op de omslag van Wolters Kluwer van print naar digitaal. “We willen nog dichter op de werkprocessen van onze klanten zitten en digitale producten bieden die daarbij echt aansluiten.”

Hij werkt nog maar kort bij Wolters Kluwer, maar vond al snel zijn draai. “Het is een prettig bedrijf om te werken. Je kunt hier makkelijk schakelen en de lijnen zijn kort. Wat ik boeiend vind, is dat Wolters Kluwer enerzijds aanvoelt als een oer-Hollands mkb-bedrijf, en tegelijkertijd een grote, beursgenoteerde organisatie is die wereldwijd opereert. Juist die combinatie maakt Wolters Kluwer uniek.”

Bram Kaashoek: ‘’Als Strategy Consultant adviseer ik onze directie over strategische vraagstukken. Ik ben de inhoudelijke sidekick van de Nederlandse Managing Director. Ik doe onderzoeken, verkenningen en analyses die leiden tot adviezen. Welke ontwikkelingen zijn er in de markt? Waar liggen nieuwe markten? Wat doen onze concurrenten en ontstaat er concurrentie uit onverwachte hoek? Hoe ontwikkelen we proposities en prijsmodellen die aansluiten op de behoeften van onze klanten? Welke bedrijven zijn interessant om te acquireren of in te investeren? Deze informatie helpt de directie in de besluitvorming.”

 

Vision & Strategy Plan

“In het Vision & Strategy Plan (VSP) zijn onze visie en strategie voor de komende drie jaren beschreven. Het VSP is een kader; daarbinnen is er ruimte om in te spelen op ontwikkelingen. Want de omgevingsdynamiek is groter dan ooit en we willen ‘agile’ zijn. Mijn rol is om naar buiten te kijken: wat gebeurt er in de wereld en welk effect kan dat op Wolters Kluwer hebben?

Onze klanten – advocaten, fiscalisten en accountants – zijn als consument klant van Apple of Coolblue. Daardoor zijn ze gewend aan hoge standaarden op het gebied van technologie, klantgerichtheid en service. Daar spelen wij op in.”

 

Matrixorganisatie en klantfocus

“Wolters Kluwer is een geworteld bedrijf dat de omslag heeft gemaakt van print naar digitaal. In de toekomst gaan we ons nog meer richten op onze toegevoegde waarde voor de klant en nieuwe technologie die we daarbij kunnen inzetten, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. Om dat te kunnen waarmaken, moeten we veranderen. Niet een klein beetje, maar tot in de haarvaten. Die verandering is nu gaande en we zijn goed op weg. Doordat we nu werken in een matrixorganisatie is er meer klantfocus en kunnen wij sneller schakelen. We werken aan digitale producten die echt aansluiten bij de klantbehoefte. Klanten herkennen de waarde van onze producten. Tegelijkertijd is het zoeken naar bedieningsconcepten en prijsmodellen die passen bij de klantbehoefte en digitale aard van onze platformen en contentgebaseerde oplossingen.”

 

Oer-Hollands en internationaal

“Ik ben nu een halfjaar in dienst en ervaar Wolters Kluwer als een prettig bedrijf. Je kunt hier snel en makkelijk schakelen en de lijnen zijn kort. Mijn werk is vaak hectisch en af en toe staat de druk behoorlijk op de ketel. Maar die dynamiek past mij wel; elke dag is anders. Soms doe ik een beroep op het Europese netwerk van strategisch adviseurs van Wolters Kluwer. Het is fijn om zaken met elkaar af te stemmen, of samen te werken aan projecten. Bijzonder vind ik dat Wolters Kluwer enerzijds aanvoelt als een oer-Hollands mkb-bedrijf, en tegelijkertijd een grote, beursgenoteerde organisatie is die wereldwijd opereert. Het is een boeiend bedrijf.”

 

Bekijk alle vacatures

Vacatures in Staf

Bekijk alle vacatures

Medewerkers aan het woord