Naar content

“Het is makkelijk om je collega te informeren hoe en wanneer het jou uitkomt. Dat moet je omdraaien.”

“Het is makkelijk om je collega te informeren hoe en wanneer het jou uitkomt. Dat moet je omdraaien.”

Datum: 10 mei 2016

Leestijd ca. 5 minuten

Auteur: Irene Post

Beeld: Wolters Kluwer beeldbank

Transparantie en effectief werken wordt voor bedrijfsjuristen steeds belangrijker, zegt Vikenti Kumanikin. Als Senior Product Manager bij Global Platform Organization (GPO) van Wolters Kluwer zoekt hij naar innovaties in producten over de hele wereld die interessant kunnen zijn voor andere landen. Zo ziet hij dat er in de Verenigde Staten en Australië klantgerichte oplossingen ontstaan die ook interessant zijn voor Nederlandse juristen.

Inzicht en transparantie

“De traditionele dienstverlening van juristen gaat over de juridische inhoud en persoonlijke communicatie. Die moeten goed zijn, maar tegenwoordig moeten ze meer bieden”, zegt Kumanikin. “Binnen bedrijven is het belangrijk om je waarde duidelijk te maken. Daardoor moet je je profileren, laten zien dat je effectief werkt, maar ook je klanten meenemen in de besluitvorming. Was het voorheen zo dat je na een proces een langverwacht eindresultaat kon opleveren, nu is het belangrijk dat je ook tussendoor bij elkaar komt met je interne klanten. In deze verbonden wereld is inzicht en transparantie heel belangrijk.”

Meer met data doen

Producten die de klantrelatie verbeteren verschillen per land, ziet Kumanikin. “Ze gaan wel uit van hetzelfde principe: meer met data doen. Zo gebruiken fiscaal juristen in Australië een product dat, als een wet verandert, laat zien op welke klanten deze verandering impact heeft. Dat maakt het makkelijk om je klant te informeren op het moment dat hij daar baat bij heeft.” Ook al is het als bedrijfsjurist misschien moeilijk of heb je niet veel tijd, er zijn veel manieren om je relatie met je interne klant te verbeteren. “Bedrijfsjuristen hebben specifiek baat bij workflowtools die elke stap registeren in projecten waar ze aan werken en de status nauwgezet bijhouden. Bovendien is het mogelijk om vanuit die systemen de communicatie over die status met je collega’s te regelen.”

Wat wil de klant?

Het belangrijkste is dat je de klant centraal stelt, aldus Kumanikin. “Het is makkelijk om je collega te informeren vanuit je eigen proces, wanneer en op de manier waarop het jou uitkomt. Dat moet je omdraaien: wat wil je collega eigenlijk? Hoe ervaart hij het contact en de duur van zijn aanvraag en wanneer wil hij het liefst iets van je horen? Kortom: wat zijn zijn ongemakken en hoe kun je die wegnemen? De enige manier om daarachter te komen is met je klanten te praten.”

Stap naar digitale dienstverlening

De ervaringen uit het buitenland zet Wolters Kluwer onder meer in voor producten voor Nederlandse juristen. “De Verenigde Staten heeft een grote gebruikersgroep waar veel investeringen worden gedaan, daar kunnen we in andere landen van profiteren”, zegt Kumanikin. Bijvoorbeeld de manier om digitaal inzicht te bieden in de voortgang van een zaak. “Voorheen hadden klanten alleen de optie om te bellen of te mailen. Wij ondersteunen workflowtools waarmee de klant inzicht krijgt in en informatie over zijn juridische vraag. Zo helpen we juristen eenvoudig transparanter en effectiever te werken.”

Deze pagina delen: