Waarom MKB-accountants het moeilijker krijgen en hoe dit positief kan uitpakken
Als MKB-accountant heb je het nu razend druk, dus hoezo gaan MKB-accountantskantoren het moeilijk krijgen de komende jaren? Toch gebeurt het al. Let op wat er zich in je markt afspeelt en zorg dat je tijdig de bakens verzet. Geen nood. Voor de ondernemende MKB-accountant biedt de toekomst voldoende interessante kansen.
Hoezo wordt het moeilijker?
Deze ontwikkeling is niet te missen: er komt steeds meer betaalbare software op de markt waarmee ondernemers en zelfstandigen heel eenvoudig hun eigen boekhouding kunnen bijhouden. Bovendien moedigt de Belastingdienst iedereen aan om de administratie zoveel mogelijk te digitaliseren en faciliteert ze zelfwerkzaamheid.
Daarnaast zien wij een trend waarbij accountants niet langer hun diensten per uur aanbieden, maar tegen een vast tarief. Over het algemeen betekent het dat de marges op de administratieve dienstverlening krimpen. Diensten zijn onderling steeds meer inwisselbaar en ondernemers hoeven hun keuze enkel nog op prijs te baseren. Deze zaken bedreigen vooral de accountantskantoren die hoofdzakelijk administratieve taken uitvoeren.
3 tips om bedreigingen om te zetten in kansen
Waar ligt over pakweg vijf jaar de toegevoegde waarde voor accountants? Deze drie tips kunnen je helpen om vanuit de bedreigingen juist kansen te creëren.
1 Volledige automatisering van de administratie levert tijdwinst
Zorg dat alle basisdienstverlening en administratie zo min mogelijk van je tijd vergen. Veel administratieve dienstverlening is nu al volledig te automatiseren. Dat levert voordelen op voor zowel de klant als jezelf. Je houdt meer energie en tijd over voor klantcontact. Energie om nieuwe relevante diensten of services te ontwikkelen en tijd om daarover echt met je klant in gesprek te gaan.
2 Waardevol persoonlijk financieel of fiscaal advies
De meeste ondernemers hebben niet de tijd, het geduld en de kennis om het fiscale en financiële nieuws bij te houden. Door persoonlijk en betrouwbaar advies op maat te bieden, geef je werkelijke meerwaarde aan de ondernemer. Bijvoorbeeld over nieuwe financiering: sluiten ze die dit jaar nog af, of is het beter om te wachten tot volgend jaar? Of door klanten proactief te benaderen, zodra er iets in wet- en regelgeving verandert waar zij last of profijt van hebben. De tool Avanzer Advies helpt je bijvoorbeeld heel gericht je klanten te adviseren op basis van veranderingen in wet- en regelgeving.
3 Ontwikkel nieuwe services die je klant echt verder helpen
Een geautomatiseerde boekhouding biedt de unieke gelegenheid om beter inzicht te krijgen in de financiële situatie van jouw klanten. Dus als een klant een vraag stelt over zijn financiële situatie, kun je vanuit zijn perspectief persoonlijk advies geven.
Ook andere diensten zijn denkbaar. Bijvoorbeeld het helpen van bestaande klanten in het gebruik van hun administratie software, ze elke maand inzicht te geven in hun eigen cijfers of je te specialiseren in het maken van bedrijfsrapportages. Zo behoud je bestaande klanten met nieuwe dienstverlening.
Werf nieuwe klanten met je verbeterde diensten
Klanten kunnen van de ene op de andere dag besluiten hun administratie zelf te gaan doen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat ze afscheid van je nemen, zolang jij ze maar iets beters kunt bieden. Wacht dus niet af en start met verbreden of verdiepen van je dienstverlening. Zo kun je je onderscheiden van je concurrenten. En dat trekt ook weer nieuwe klanten aan!
Er zijn 0 reacties op dit artikel