Naar content
Trends en ontwikkelingen

Fiscale kennis op peil houden, een must voor iedere mkb-adviseur

13 juli 2018 - In een kennisorganisatie is je vakkennis bijhouden een must, ongeacht wie je publiek is.

In januari 2012 zaten we met alle collega’s bijeen om de jaarplannen van eenieder door te nemen. Gelet op de wijziging in de wetgeving, afschaffen levensloopregeling en wat pensioenwijzigingen, kwam ook de adviseur van de assurantietussenpersoon een praatje houden. Hij had pech: hij wist niet dat de afschaffing van de levensloopregeling de maand ervoor was afgehamerd. Niet heel handig als in je publiek 7 fiscalisten zitten. 

Onze fiscalisten zijn er druk mee: naheffingen vanwege een verkeerd ingevulde aangifte, verstreken bezwaartermijnen etc. En voor de duidelijkheid: naheffingen van enkele 10.000'en met uitschieters tot enkele 100.00'en euro’s komen hierbij voor.
 

Hoe doe je dat?

Je kennis op peil houden is niet alleen voor jou als kantooreigenaar van belang, maar ook voor je medewerkers. Het bijhouden van kennis kan op meerdere manieren: cursussen volgen, vakstudie lezen, vaktechnische overleggen houden, sparren met fiscalisten etc. Ik ben wel gecharmeerd van een mix van deze manieren, met een of meer aanvullingen.

Alles begint met een goede basiskennis. En die doe je op door een fiscale opleiding met alle relevante wetgeving te volgen. Daarna komt het bijhouden van deze kennis. Bij de NBA, RB en bij NOAB is dat in de ‘pe-verplichting’ geregeld. Een combinatie van vakliteratuur lezen en het volgen van bijvoorbeeld periodieke overleggen om de theoretische kennis tegen de praktijk aan te houden is altijd zinvol (ook als je geen pe-verplichting hebt).
 

Adviesalerts helpen je

Om je organisatie scherp te houden op fiscale wijzigingen zijn er adviesalerts. Handig om steeds tijdig geïnformeerd te blijven, zeker in drukke tijden waar je aandacht meer ligt op het klantenwerk dan op het lezen van vakliteratuur. Een alert geeft in korte bewoording aan welke wijziging er is. Dan kun jij met je medewerkers ermee aan de slag.

Want kennis hebben is één, deze kennis tijdig bijschaven en tijdig toepassen is twee. Helaas gaan ze, zoals ik in de eerste alinea aangaf, niet altijd samen.

Daarnaast is het prettig als adviesalerts specifiek gericht zijn op je klant of klantgroep. Dat geeft je natuurlijk het gemak van direct naar de juiste klant of klantgroep acteren zonder eerst tijdrovend uitzoekwerk te moeten doen voor wie het nu eigenlijk van belang is. Je klant is blij met elk punt waarmee je hem ‘in de watten legt’. En jij bent blij als je waardering krijgt.

Deel dit artikel:

Avanzer Aangifte

Het meest complete aangiftepakket in de cloud voor een scherpe prijs. Makkelijk, snel en veilig aangiften verzorgen en verzenden.

Adviseer je klanten pro-actief met Avanzer Advies

Met Avanzer Advies krijg je tekst, uitleg én context over fiscale veranderingen en zie je precies voor welke klanten het relevant is. Gebruik de klantbrief, handige tools en checklists om jouw klanten direct te adviseren.