Naar content
Vaktechniek

Fiscaal advies geven mét een adviestool. Hoe werkt dat voor jouw kantoor?

22 augustus 2019 - De fiscale adviestool wint aan populariteit. En dat is niet verwonderlijk. Klanten willen zo min mogelijk belasting betalen en geen ‘gedoe krijgen met de fiscus’. Ze verwachten dat hun accountant of belastingadviseur alert is op fiscaal nieuws en hen correct adviseert.

 

Toch zijn er weinig kantoren die het ‘fiscaal adviseren’ goed georganiseerd hebben in hun werkproces. Om te beginnen is het al ondoenlijk om op de hoogte te blijven van alle fiscale wijzigingen. Laat staan dat je klanten, bij iedere wijziging, snel kunt voorzien van passend advies. Daarvoor ontbreekt de tijd. Bovendien moet dat extra advieswerk wel rendabel zijn. Steeds meer kantoren zetten hiervoor een adviestool in. Deze automatiseert en faciliteert het hele proces van adviseren. Hoe werkt dit in de praktijk?
 

1. Up-to-date blijven

Vanuit een adviestool ontvang je – via de mail - alerts over relevante nieuwe of gewijzigde wet- en regelgeving. Die mails komen meerdere keren per week. Je hoeft dus niet meer ongerust te zijn dat je belangrijk fiscaal nieuws mist. Om te kunnen bepalen of je actie moet nemen op een verandering in wet- en regelgeving of rechterlijke uitspraak, is een alert omgezet in een concrete advieskans.

Avanzer Advies Alert - Voorkom te veel bijtelling bij gebruik auto voor meer bedrijven door vastlegging gebruik
 

2. Signaleren: is dit relevant voor mijn klant(en)?

Is het onderwerp van de alert relevant voor jouw klant(en)? Dan klik je door naar de complete advieskans. Hier vind je een uitgebreide toelichting, praktische duiding in heldere bondige taal en links naar de originele bronnen. Je hoeft dus niet meer zelf op zoek naar fiscaal nieuws, uitzonderingen of achtergronden.

Een adviestool die gekoppeld is aan je aangiftesoftware toont meteen voor welke klant(en) een advieskans consequenties heeft. Werk je niet met gekoppelde aangiftesoftware, dan raadpleeg je het Klantprofiel.
 

3. Proactief reageren

Iedere advieskans komt met een Klantbrief. Kant en klaar om direct naar je klant(en) te mailen. Uiteraard kun je deze nog aanpassen naar je eigen stijl. Deze klantbrief beschrijft, kort en duidelijk, wat het belang is voor jouw klant om in dit geval advies in te winnen.

Wanneer en hoe jij je klanten gaat adviseren, bepaal je uiteraard zelf. In ieder geval heb je klanten geïnformeerd over een belangrijk onderwerp en een aanbod gedaan, dat je weer kunt opvolgen met een telefoontje.

Het werkt ook andersom. Heb je telefonisch contact of een afspraak? Kijk in de adviestool en je weet precies welke advieskansen er te bespreken zijn. Zo laat je zien dat je actief meedenkt en bovenop het fiscale nieuws zit.
 

4. Actie: een passend advies voor iedere klant

Met een adviestool heb je alle vakinformatie en tools bij de hand om een individueel passend advies uit te werken. Advieskansen komen met aanwijzingen voor de adviseur en handige tools zoals een rekenmodel, tekstmodel, stappenplan of checklist. Dit bespaart je tijd en je kunt direct berekenen wat een advies jouw klant gaat besparen of opleveren.

Omdat een adviestool de essentiële informatie en tools bevat, heb je niet meer voor ieder advies een fiscalist of Bureau Vaktechniek nodig. Ook juniorfiscalisten, accountants of assistenten kunnen nu adviezen opstellen. Zo wordt adviseren sneller rendabel.

Avanzer Advies - Praktische hulpmiddelen - Klantbrief, Aanwijzingen voor de adviseur

Waarom een adviestool voor jouw kantoor?

Werken met een adviestool is redelijk eenvoudig. Belangrijker is dat je het inzet voor een duidelijk doel en daarop je workflow inricht. Dat doel heeft vooral te maken met de toekomstplannen voor je kantoor. Switch je van administreren naar meer adviseren? Is de strategie om klantloyaliteit te vergroten? Wil je van fiscaal advies een winstgevende dienst maken? Een fiscale adviestool stelt je in staat om ieder van deze doelen te realiseren.
 

De voordelen van een adviestool

Dankzij de alerts zit je scherper op de bal. Een belangrijke wetswijziging kun je direct aan je klant toespelen. Door vaker het juiste advies op het juiste moment te geven, ben je klanten beter van dienst. En frequenter en intensiever klantcontact zorgt voor een hechtere relatie en creëert loyale klanten.

Wat adviseren nog meer oplevert:

  • Iedere klant het juiste advies op het juiste moment
  • Tevreden en loyale klanten
  • Minder stress en onrust
  • Compliance zekerheid
  • Tijdsbesparing voor accountants en fiscalisten
  • Efficiëntere workflow
  • Hogere omzet op adviesdiensten
     

Maak 2 weken gratis gebruik van Avanzer Advies 

Ontdek hoe een adviestool werkt en welke adviesalerts je krijgt! Wolters Kluwer biedt je de mogelijkheid om 2 weken gratis gebruik te maken van de fiscale adviestool Avanzer Advies.

Deel dit artikel:

Avanzer Aangifte

Het meest complete aangiftepakket in de cloud voor een scherpe prijs. Makkelijk, snel en veilig aangiften verzorgen en verzenden.

Adviseer je klanten pro-actief met Avanzer Advies

Met Avanzer Advies krijg je tekst, uitleg én context over fiscale veranderingen en zie je precies voor welke klanten het relevant is. Gebruik de klantbrief, handige tools en checklists om jouw klanten direct te adviseren.