Naar content
Vaktechniek

Aangifte Tips 2019: zo maak je het makkelijker voor jezelf en je klant

24 februari 2020 - Voor iedereen is 2020 allang begonnen. Maar jij gaat je de komende tijd focussen op 2019. Het wordt weer aangiftetijd. Stressvol? Met deze tips valt het mee. Download ook de handige Checklist Belastingaangifte 2019. Deze kun je naar klanten sturen om te zorgen dat iedere klant zijn gegevens op tijd en correct aanlevert!
 

Tip 1: gebruik de voorlopige aanslagen

Je hebt inmiddels de voorlopige aanslagen over 2020 voor je klanten ontvangen. Bij klanten met een inkomen dat nauwelijks schommelt, heb je misschien niet eens naar die voorlopige aanslagen gekeken. Klanten van wie je weet dat ze na 2018 – het jaar waarop de voorlopige aanslag 2020 gebaseerd is – veel meer of minder zijn gaan verdienen, heb je waarschijnlijk gebeld. Zullen we bezwaar maken tegen de voorlopige aanslag en gaan voor een hoger of lager bedrag?

Zelf maak ik in zo’n geval gebruik van de mogelijkheid om de gegevens uit de aangifte IB 2018 van de klant te transporteren naar het tabblad 'voorlopige aanslag 2020' in Avanzer Aangifte. Op die manier gaat bezwaar maken snel en gemakkelijk.
 

Nieuwe situaties verwerken

Deze voorlopige aanslagen vormen voor mij een mooie aanleiding om veranderde situaties alvast in Avanzer Aangifte te verwerken. Van sommige klanten weet ik dat er privé het een en ander veranderd is. Ze zijn bijvoorbeeld getrouwd, gescheiden of overleden. Dat verwerk ik nu al in Avanzer Aangifte; dat scheelt straks weer als ik daadwerkelijk met de aangifte IB 2019 aan de slag ga.
 

Tip 2: vraag uitstel aan

Vanaf 1 maart 2020 kun je uitstel aanvragen voor de aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 2019. Check of dit voor al je klanten mogelijk is. Zorg er ook voor dat de registratie van een machtiging voor Serviceberichten op tijd geregeld is. Wil je een klant afmelden? Geef dit schriftelijk door aan de Belastingdienst met de ‘verklaring beëindiging machtiging’.
 

Tip 3: zorg dat je PKI-certificaat gekoppeld is aan je beconnummer

De Belastingdienst koppelt toegewezen en afgewezen verzoeken om uitstel elektronisch terug als Service Bericht Uitstel (SBU). Dat kan alleen als je PKI-certificaat het KvK-nummer bevat dat gekoppeld is aan het fiscale nummer van je beconnummer. Als dit niet in orde is, hoor je gewoon niets meer.
 

Tip 4: houd je aan het inleverschema

De belastingdienst hanteert het volgende inleverschema: 


Inleverschema Aangifte Belastingdienst

Tot en met het jaar 2019 stuurde de Belastingdienst 1e en 2e waarschuwingen en verzoeken om aanwijsposten als het schema niet werd gehaald. Per 1 januari 2020 doen ze dat niet meer. Het is natuurlijk wel zaak dat je zelf in de gaten houdt of je op schema bent met het indienen van je aangiften. Avanzer Aangifte laat automatisch zien of je op schema ligt.

 

Tip 5: vraag op tijd om informatie

De overgrote meerderheid van mijn klanten komt niet uit zichzelf met de aangiftegegevens. De meeste mensen, of het nu particulieren zijn of ondernemers, schuiven dit soort klussen graag voor zich uit. Maar ondertussen heb ik ze wel ingedeeld in mijn eigen schema. Twee maanden voordat ik met hun aangifte aan de slag ga, vraag ik om informatie. Sommigen bel ik, de meesten mail ik. In de loop der jaren heb ik geleerd wat bij wie het beste werkt. Als ik na drie of vier weken nog niets heb ontvangen, bel of mail ik opnieuw. Dat is meestal voldoende.
 

Speling

Ik vind die periode van twee maanden prettig. Dan hoef je je klanten niet op te jagen, want er is speling – al vertel ik dat natuurlijk niet. En vrij snel nadat ze informatie hebben gegeven, ga ik ermee aan de slag. Als ik dan nog vragen heb, heeft de klant meestal een antwoord paraat. Het is immers kortgeleden dat hij zijn gegevens verzamelde, dus hij hoeft niet heel diep in zijn geheugen te graven.

Natuurlijk heb ik ook klanten die notoir traag en slordig zijn. Hoe ik dat oplos? Bij hen trek ik vier maanden voordat ik de gegevens nodig heb al aan de bel!
 

Tip 6: maak het je klanten gemakkelijk

Zelf heb ik het liefst dat mijn klanten hun gegevens digitaal aanleveren. Dat doet niet iedereen. Zeker de wat oudere particuliere klanten in mijn klantenkring, of de oudere ondernemer die gepensioneerd is maar zakelijk nog een beetje actief, leveren hun administratie op papier aan. Dat is uiteraard geen probleem.
 

Alles in één keer aanleveren

Ook heb ik klanten die een puinhoop maken van hun administratie en alles eens per jaar bij mij over de schutting gooien. Dat kost veel extra tijd.

Ik leg uit dat ze op die manier veel duurder uit zijn. Sommigen zijn gevoelig voor dat argument en gaan uiteindelijk beter aanleveren. Anderen vinden het daarentegen geen probleem dat ze meer moeten betalen. Dan maak ik er ook geen punt van.

Wat ik wel probeer is om mijn klanten zo ver te krijgen dat ze alles in een keer aanleveren, zodat ik niet overal achteraan hoef te bellen. Dat doe ik door het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken: ik stuur een handige checklist. Daarmee maak ik het voor mezelf ook makkelijk.
 

Download de checklist

Wil je ook zo'n handige checklist waarmee je de aangifte 2019 voor jezelf én je klanten zo gemakkelijk mogelijk kunt maken? Die kun je hier downloaden. Je kunt de checklist, die bestaat uit 4 pagina's, eenvoudig doorsturen naar je klanten. Zij kunnen hem vervolgens ingevuld en met alle bijlagen terugsturen, zodat jij direct kunt starten met de aangifte.

 

Checklist Belastingaangifte 2019

 

Deel dit artikel:

Avanzer Aangifte

Het meest complete aangiftepakket in de cloud voor een scherpe prijs. Makkelijk, snel en veilig aangiften verzorgen en verzenden.

Adviseer je klanten pro-actief met Avanzer Advies

Met Avanzer Advies krijg je tekst, uitleg én context over fiscale veranderingen en zie je precies voor welke klanten het relevant is. Gebruik de klantbrief, handige tools en checklists om jouw klanten direct te adviseren.