Naar content

Tom Schoute

Tom Schoute
Uitgever Legal
Publishing
"Constant slijpen aan onze diamantjes"

Wolters Kluwer is de top van de markt. Ik zie mijzelf ook als een echte Wolters Kluwerman. Zeker gezien de ontwikkelingen in de markt en de innovaties waar wij mee bezig zijn, kan ik nog steeds mijn ambitie kwijt in deze functie binnen dit bedrijf. Uitgeven is een bijzonder leuk, veelzijdig vak. De dynamiek binnen de uitgeefwereld is geen dag hetzelfde, continu ben ik bezig om vraag en aanbod nog beter op elkaar te laten aansluiten.

Sinds 1995 ben ik uitgever bij Wolters Kluwer. Ik ben gestart met de opbouw van een online-databank, heb in de jaren diverse fondsen gezien en alle mogelijke mediavormen, van papier tot cd-rom en online. Sinds 2012 ben ik Uitgever van het Onderwijsfonds (WO- HBO).

Niets is onmogelijk

Mijn doelgroep bestaat uit docenten en studenten, kort samengevat: iedereen die met het wetenschappelijk en hoger onderwijs te maken heeft. Dat vertaalt zich naar een verantwoordelijkheid voor ruim 180 titels en meer dan 200 auteurs. Eén van de uitdagingen is het omgaan met auteurs die hun content, hun werk op een andere manier moeten aanleveren dan ze tot nu toe gewend waren. Mijn ervaring is dat niets onmogelijk of moeilijk is als je maar constant met elkaar in dialoog blijft.

Bovendien houd ik ervan om innovatief bezig te zijn. Constant slijpen aan onze diamantjes, stilstand is wat mij betreft achteruitgang. Wolters Kluwer is de grootste speler in de juridische wereld en auteurs willen graag voor ons schrijven. Het is mooi om hier onderdeel van uit te maken en samen nieuwe methoden te ontwikkelen.

Online interactie

Wolters Kluwer verandert, de markt verandert en dus ook het onderwijs. Ik verwacht dat er nog veel meer online interactie komt tussen docent en student, ik noem als voorbeeld active learning. Dat betekent dat we in de leeromgeving andere elementen toevoegen zoals video en tutorials. Wolters Kluwer is dan de ideale partij om hieraan een bijdrage te leveren, met de online ervaring die wij hebben en de content die wij aanbieden.

Interne innovatiewedstrijd

Wat ook inspireert: laatst heb ik tijdens een interne innovatiewedstrijd een geldbedrag gewonnen voor de ontwikkeling van een interactieve app. Dat doe ik samen met ons InnovatieLab en voor ons is het extra spannend om te wachten op de echte lancering, om te zien hoe de markt erop reageert.

Bijzonder interessant werk

Resultaten behalen, zien dat het werkt, nieuwe producten ontwikkelen die goed vallen in de markt, klanten binden, interactiviteit en diversiteit van gesprekken met klanten en auteurs. Het is te veel om op te noemen, maar het maakt mijn werk als uitgever bijzonder interessant.