Naar content

Kees-Jan Voogd

Kees-Jan Voogd
Software development manager
IT
"Pas als je de klant echt begrijpt, kun je met de juiste oplossing komen"

Je kunt mijn functie eigenlijk wel omschrijven als het technisch geweten van Wolters Kluwer. Ik probeer opportunisme om te buigen naar pragmatisme. In het proces word ik zo vroeg mogelijk meegenomen om zo aan de achterkant tijdig alles dicht te kunnen timmeren wat aan de voorkant met de klant wordt afgesproken. Daarbij ben ik als Architect Online de persoon die de complexe processen begrijpelijk kan uitleggen aan de business.

Tussen IT en de business zit een spanningsveld tussen verwachtingen en realiteit. Ook kan de IT businessproblemen niet oplossen. Daarom moet je eerst nadenken over bijvoorbeeld je fulfillmentproces en hoe je dat kunt inrichten. Dan pas komt de techniek als ondersteuning van je proces. De techniek zou nooit een zelfstandig doel moeten zijn.

Zorgen dat dingen niet verkeerd gaan

Soms heb ik de ondankbare rol om het vernieuwingsproces te remmen. Dat is wel eens lastig, maar noodzakelijk om ervoor te zorgen dat dingen aan het einde van de rit niet verkeerd gaan. Ik vergelijk het ook wel eens met een auto. Als de auto niet start, dan mopperen we. Maar niemand stapt in de auto, draait de sleutel om, rijdt weg en denkt dan: ‘wat ben ik blij dat mijn auto het doet.' Zo is het ook met IT.

De klant staat altijd centraal

Voor mijn werkgebied vertaal ik de klantwens naar een online applicatie. De klant staat daarbij als eindgebruiker altijd centraal. Wij kijken naar vorm en gebruiksgemak maar tegelijk moeten we opletten dat de inhoud wordt bewaakt.

Customer intimacy is een voorwaarde

We moeten meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten. Customer intimacy is daarbij een voorwaarde. Pas als je de klant echt begrijpt, kun je met een juiste oplossing komen. Dat geldt ook op technisch gebied. Door ontwikkelaars dieper in de keten te laten kijken en dicht bij klanten te zetten, kun je met korte iteraties tot nog betere oplossingen voor de klant komen.

Innoveren in deze markt is belangrijk

Wolters Kluwer is vooruitstrevend en ik zie ook dat de omzet steeds meer uit online, nieuwe software en apps komt. Daarom is innoveren zo belangrijk. Die enorme bewegingen in de snel veranderende markt maken het werk heel interessant. Kluwer blijft niet stil staan maar beweegt mee.