Naar content

Een ontdekkingsreis voor bank en klant

Een ontdekkingsreis voor bank en klant

Datum: 25 januari 2016

Leestijd ca. 4 minuten

Auteur: Sandra Caenen

Beeld: ING Flickraccount

Banken beschikken over een schat aan waardevolle gegevens, maar het gebruiken van ‘big data’ ligt gevoelig. ING onderzoekt de mogelijkheden, waarbij privacybescherming, veiligheid en klantwens voorop staan.

Gaan banken in de toekomst big data toepassen voor commerciële doeleinden? “Vast wel”, zegt Hanne-Esther Kruyt, bedrijfsjurist bij ING Nederland. “Maar wanneer, hoe en onder welke voorwaarden, dat weet ik niet. Er zijn nog veel maatschappelijke, juridische en technologische horden te nemen. Banken staan voor een grote uitdaging.”

Onderzoek naar techniek en juridische kaders

Momenteel is de financiële sector vooral in de onderzoeksfase. “Dat geldt ook voor ING”, licht Kruyt toe. “De business onderzoekt de technieken; wat houdt het analyseren van grote hoeveelheden data in, waarvoor kan ING ze gebruiken en hoe zit het met cybersecurity? De juristen onderzoeken binnen welke wettelijke kaders dit mogelijk is. Over en weer informeren we elkaar en houden we elkaar scherp.”

Ontwikkelingen volgen

ING volgt de ontwikkelingen in de branche en big data start-ups op de voet. Kruyt vervolgt: “Natuurlijk moeten we innoveren, nieuwe producten en diensten ontwikkelen en onze concurrentiepositie veilig stellen. Waarbij de klant goed bedienen voorop staat en wij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om onze klanten te beschermen tegen fraude en criminaliteit. Big data kan hierbij zeker helpen.”

Wat kan er wél

“Big data vormt een lastig en uitdagend spanningsveld, zowel voor de business als voor mij als bedrijfsjurist”, aldus Kruyt. “Al verwacht ik voor het verbeteren van klantprocessen zeker veel interessante kansen voor big data toepassingen. Als bedrijfsjurist denk je niet in beperkingen, maar onderzoek je wat er wél kan. Bijvoorbeeld of we data kunnen anonimiseren. Dan is de Wet bescherming persoonsgegevens niet van toepassing en gaat er misschien een wereld van mogelijkheden open.”

Ontdekkingsreis

Kruyt sluit af: “Vergeet niet dat onze klanten vernieuwing verwachten. Of op z’n minst dat we bij blijven. We onderzoeken wat de klant graag wil, bijvoorbeeld via de ‘feedback’ knop in onze mobiel bankieren app of op de ouderwetse manier via een enquête door een onderzoeksbureau. Persoonlijk zie ik het onderzoek naar de mogelijkheden van big data als een ontdekkingsreis, samen met de business en onze klanten. Waarbij we alle opties open houden, maar de eindbestemming nog lang niet in zicht is.”

Deze pagina delen: