Naar content

Een connected wereld voor de advocatuur

Een connected wereld voor de advocatuur

Datum: 10 mei 2016

Leestijd ca. 6 minuten

Auteur: Irene Post

“Als in Australië een wet verandert, zien fiscaal juristen direct op welke klanten dat impact heeft”

De advocatuur staat aan de vooravond van grote veranderingen, zegt Vikenti Kumanikin. Als Senior Product Manager bij de Global Platform Organization (GPO) van Wolters Kluwer zoekt hij naar innovaties in producten over de hele wereld die interessant kunnen zijn voor andere landen. Zo ziet hij dat er in de Verenigde Staten en Australië klantgerichte oplossingen ontstaan die ook interessant zijn voor Nederlandse advocaten.

Inzicht en transparantie

“De traditionele dienstverlening van een advocaat gaat over de juridische inhoud en persoonlijke communicatie. Die moeten goed zijn, maar de advocaat moet meer bieden, vooral als het aankomt op digitale beschikbaarheid en diensten”, zegt Kumanikin. “Millennials, de klanten van nu, zijn ongeduldiger en kritischer. Bovendien bellen ze nauwelijks en zoeken ze vooral informatie op hun mobiel. Ze willen hun zaken snel en makkelijk digitaal regelen, en bij hun keuze kantoren bijvoorbeeld online met elkaar kunnen vergelijken op basis van hun prestatie. In deze verbonden wereld is inzicht en transparantie heel belangrijk.”

Wat wil de klant?

Zo omarmden B-to-C advocatenkantoren in de Verenigde Staten zoals Legal Zoom en Rocket Lawyer de digitale dienstverlening. “Wil je je testament aanvragen, scheiden of een bedrijf oprichten? Dan ga je naar de website en maak je het contract of document zelf aan via het digitale klantenportaal. Als het nodig is zorgen de kantoren dat je advies krijgt van een advocaat.” Het belangrijkste is dat je de klant centraal stelt, aldus Kumanikin. “Het is makkelijk om de klant te informeren vanuit je eigen proces, wanneer en op de manier waarop het jou uitkomt. Dat moet je omdraaien: wat wil de klant? Wat zijn zijn ongemakken en hoe kun je die wegnemen?”

Meer met data doen

Producten die de klantrelatie verbeteren verschillen per land, ziet Kumanikin. “Ze gaan wel uit van hetzelfde principe: meer met data doen. Zo gebruiken fiscaal juristen in Australië een product dat als een wet verandert laat zien op welke klanten dat impact heeft. Dat maakt het makkelijk om je klant te informeren op het moment dat hij daar baat bij heeft.” Daarvoor is automatisering van registratie belangrijk, benadrukt Kumanikin. “De klant is meestal meer dan 1 persoon, en op jouw kantoor werken vaak meerdere personen aan zaken voor een klant. Informatie gaat daardoor vaak verloren. Bijvoorbeeld over overnames, acquisities en misschien zelfs over het persoonlijke profiel van je contactpersonen. Dit geeft je inzicht waardoor je de klant beter kunt helpen.”

Stap naar digitale dienstverlening

De ervaringen uit het buitenland zet Wolters Kluwer onder meer in voor producten voor Nederlandse kantoren. “De Verenigde Staten heeft een grote gebruikersgroep waar veel investeringen worden gedaan, daar kunnen we in andere landen van profiteren”, zegt Kumanikin. Bijvoorbeeld de manier om digitaal inzicht te bieden in de voortgang van een zaak. “Het gemiddelde kantoor geeft alleen de optie om te bellen of te mailen in relatie tot een zaak. Wij ondersteunen advocaten met digitale tools en applicaties, waardoor de klant altijd terecht kan voor inzicht in en informatie over zijn zaak. De DLex praktijk management software voor advocaten heeft bijvoorbeeld een online klantportaal. Zo helpen we advocaten de stap naar de digitale dienstverlening te zetten.”

Deze pagina delen: