Naar content
2 Zoekresultaten voor " Annemieke Stoppelenburg "
  1. Inzet van technologie bepalend bij concurrentiestrijd onder advocatenkantoren

    Inzet van technologie bepalend bij concurrentiestrijd onder advocatenkantoren Amsterdam Terwijl de groei van de markt voor advocatenkantoren al sinds 2009 afneemt, wordt de concurrentie groter. Er komen meer partijen bij die juridische diensten aanbieden, waaronder ook accountants en verzekeraars. Tegelijkertijd besteden juridische afdelingen van bedrijven steeds minder uit, en letten klanten door de crisis meer op de kosten. Daardoor staat de omzet van advocatenkantoren onder druk. Technologie nog weinig ingezet in werk advocaat Een groot deel van de advocatenkantoren werkt met administratieve technologie. Zo gebruikt 76% programma's voor urenregistratie, -analyse en facturering. Bijna zeven op de tien kantoren heeft praktijkmanagement-software. Technologie voor de inhoudelijke werkprocessen van advocaten wordt beperkter toegepast. Bijvoorbeeld relatief eenvoudige software met elektronische sjablonen voor het opstellen van juridische documenten wordt maar door 53% gebruikt. Nog geen derde van de kantoren beschikt over technologie om zowel digitaal als mobiel te werken. Het gebruik van op de klant gerichte technologie, zoals klanten-apps of tools om zaken te visualiseren is nog beperkt. Meer technologie voor efficiency en sterkere klantrelatie Grootste obstakels bij de beslissingen om te investeren in technologie zijn de omvang van investeringen (24%) en het moeilijk rendabel krijgen van investeringen voor kleine kantoren (23%). Bij cloudoplossingen zijn de investeringen weliswaar beperkt, maar dit zal niet altijd bekend zijn; een vijfde van de kantoren heeft namelijk onvoldoende kennis van de technologie. Kantoren die in staat zijn de technologische mogelijkheden te benutten, kunnen niet alleen efficiënter werken, maar versterken ook de binding tussen cliënt en kantoor. “Vanuit juridische expertise en klantkennis kunnen met technologie commercieel interessante nieuwe diensten ontwikkeld worden. Door met technologie waarde voor de klant toe te voegen onderscheiden kantoren zich verder van de achterblijvers”, aldus Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING. “Meer inzet van technologie leidt tot efficiëntere en verbeterde bedrijfsprocessen binnen kantoren. Verder biedt het advocaten de ruimte om zich breder te profileren als strategisch adviseur van cliënten, en zo meer toegevoegde waarde te leveren”, zegt Denise Koopmans, managing director bij Wolters Kluwer Legal. “In toenemende mate verwachten bedrijven en hun juristen dat advocatenkantoren technologie effectief gaan inzetten, niet alleen om de werkzaamheden van advocaten en de daarmee samenhangende declaraties te monitoren, maar ook om efficiënter te kunnen samenwerken.” Wolters Kluwer Wolters Kluwer is een toonaangevende mondiale aanbieder van informatiediensten. Professionals in de juridische, zakelijke, fiscale, accountancy, audit, risicomanagement en de compliance sector alsmede in de gezondheidszorg; allen vertrouwen zij op de hoogwaardige informatie producten en diensten van Wolters Kluwer. Met deze oplossingen kunnen zij hun werkzaamheden effectiever uitvoeren, resultaat leveren aan hun klanten en succes behalen in een steeds dynamischere wereld. Wolters Kluwer is actief in Europa, Noord-Amerika, Azië Pacific en Latijns-Amerika en heeft wereldwijd ongeveer 18.000 medewerkers in dienst, met een omzet van 3,6 miljard euro (2013). Het hoofdkantoor van Wolters Kluwer is gevestigd in Alphen aan den Rijn. Aandelen Wolters Kluwer staan genoteerd aan de beurs van Euronext Amsterdam (WKL) en zijn opgenomen in de AEX- en Euronext 100-indexen. Voor meer informatie over onze klanten, marktposities, producten portfolio en organisatie, zie www.wolterskluwer.com, volg @Wolters_Kluwer op Twitter of kijk op YouTube. Media Wolters Kluwer Annemieke Koster t +(0)172 – 641 202 press@wolterskluwer.com ING De ING is met ruim 8,9 miljoen rekeninghouders een van de grootste en meest toonaangevende financiële dienstverleners van Nederland. ING is een wereldwijd opererende financiële instelling van Nederlandse origine die diensten aanbiedt via haar werkmaatschappijen ING Bank en NN Groep. Het doel van ING Bank bestaat erin om mensen in staat te stellen een stap vóór te blijven, zowel in het leven als in het werk. De meer dan 63.000 werknemers van ING Bank bieden retail- en commerciële bankdiensten aan klanten in meer dan veertig landen. Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de bedrijfsstrategie van ING, hetgeen blijkt uit het feit dat ING is opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index (Europe en World), de FTS4Good Index en de Euronext Vigeo Europe 120 Index. ING is actief op: Facebook, Slideshare, YouTube en Flickr. Wilt u geen persberichten meer ontvangen van ING, klik dan hier. Media ING Arjen Boukema, Externe Communicatie ING Nederland t +06–30648709 Ferdinand Nijboer, ING Economisch Bureau t +06–51852971 Sasja Winters, Sectormanagement ING t +06-30284163 Advocatenkantoren die investeren in ICT hebben de beste kansen in de concurrentiestrijd in de juridische dienstverlening. In de eerste plaats kunnen kantoren met technologie efficiënter werken. Daarnaast kunnen ze technologie gebruiken om de relatie met klanten te versterken, waardoor hun concurrentiepositie verbetert. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport. Uit een enquête van ING samen met informatiedienstverlener Wolters Kluwer blijkt dat driekwart van de advocatenkantoren de afgelopen drie jaar in nieuwe technologie heeft geïnvesteerd. Van de kantoren geeft 86% aan dat de investeringsbeslissing niet zonder obstakels verloopt. 201406120000